Spring naar inhoud

Jaarverslag maken op basis van kopie van vorig jaar

20.1 Jaarverslag maken op basis van kopie van vorig jaar

Voor je jaarverslag gebruik je vaak dezelfde opbouw als het jaar ervoor. Vooral je jaarrekening verschilt qua opmaak weinig van eerdere publicaties. Door te werken met een kopie van het jaarverslag van vorig jaar, bespaar je een hoop tijd met het maken van je nieuwe jaarverslag.

In dit hoofdstuk leggen we je uit hoe je een kopie maakt van het verslag van vorig jaar en waar je op moet letten m.b.t. Excel-bestanden en andere koppelingen.

De kopie maken

Het kopiëren van een verslag werkt volgens hetzelfde principe als het kopiëren van een pagina of hoofdstuk.

  1. Ga naar het dashboard van je verslag om het hele verslag met alle onderliggende hoofdstukken te kopiëren.
  2. Klik rechts bovenin op de grijze knop met 3 puntjes ('Meer acties') en selecteer de actie 'Kopieren'.
  3. Je krijgt nu de vraag waar de kopie moet komen te staan. Selecteer de map 'Publicaties'. Heb je meerdere mappen? Selecteer dan de gewenste map (je kunt dit later nog aanpassen).
  4. Klik vervolgens op de groene knop 'Kopiëren'.

De kopie van het jaarverslag krijgt dezelfde titel als het originele document, maar dan met '(copy)' achter de titel.

Tip

Wijzig direct het jaartal in de titel, zodat je het nieuwe verslag gemakkelijker terug vindt en sla de pagina op. Pas ook de afbeelding op het voorblad aan, of verwijder in ieder geval de afbeelding in het nieuwe document, zodat je duidelijker het verschil ziet tussen het oude verslag en de kopie.

Niet genoeg credits?

Als je niet genoeg credits hebt voor een nieuw verslag, dan is de knop 'publicatie toevoegen' niet beschikbaar. Neem in dat geval contact met ons op via support@iwink.report of bel met 085 3030 202. 

Vervolgacties

Als de kopie is gemaakt, controleer dan de volgende punten:

  1. Zichtbaarheid: De kans is groot dat het originele bestand zichtbaar is voor alle webgebruikers. Tijdens het maken van je nieuwe verslag, wil je dit eerst nog afschermen. Pas dus de zichtbaarheid van het verslag aan.
  2. PDF-download: Controleer of de PDF-versie van het verslag is toegevoegd op de pagina 'Downloaden als PDF' (in het rechtermenu). Zo ja, verwijder dit bestand dan in je nieuwe document. Als je dat doet, verschijnt de knop 'genereer' aan de voorkant op de deze pagina en kun je dus een PDF genereren van je nieuwe verslag.
  3. Bronbestanden: Bij het maken van de kopie, zijn ook de bronbestanden gekopieerd. Deze bestanden zijn gekoppeld aan de tabellen in je nieuwe (gekopieerde) verslag. Gebruik de kopie van de Excelbestanden als basis voor je nieuwe verslag, zodat de koppeling tussen de tabellen en het Excelbestand in stand blijft. 
  4. Tekstvervangingen: Wanneer je een verslag kopieert of een nieuwe toevoegt, is deze ook direct zichtbaar in de module 'Tekstvervangingen'. Vul in het veld van je nieuwe rapport het juiste woord in.
    NB: ook als het woord hetzelfde is als in het verslag van vorig jaar, moet je dit toch toevoegen in de module tekstvervangingen.