Maak je verslag interactiever
Met de gratis beschikbare componenten in iwink.report
Met de gratis beschikbare componenten in iwink.report
Wil je het bereik van je jaarverslag vergroten? Door je jaarverslag interactiever te maken, wordt het aantrekkelijker voor meer bezoekers om te lezen en kun je het hergebruiken in je marketingmix. Bovendien horen we van veel klanten dat dit het vullen van een jaarverslag ook veel leuker maakt. Win-win dus!
In dit artikel zetten we 14 tips voor je op een rij waarmee je je verslag nog interactiever en aantrekkelijker kunt maken.
Scroll door de nieuwsberichten van het afgelopen jaar op je website en kies de leukste berichten uit om op te nemen in een tijdlijn. In de tijdlijn plaats je een datum, korte tekst, afbeelding en eventueel een link naar een pagina op je website of een interne link naar de gerelateerde content in je jaarverslag.
Heb je een jubileum te vieren? Maak dan een tijdlijn met de meest bijzondere gebeurtenissen vanaf de oprichting van je organisatie tot nu.
Onze alinea-component heeft de mogelijkheid om iconen boven de inhoud of voor de titel te tonen. Je kunt vrij zoeken binnen alle iconen van FontAwesome.
Om de inhoud op een mooiere manier te presenteren kun je gebruik maken van de 'Sectie' of 'Kolommen' component. Hiermee kun je de inhoud van een verslag indelen in kolommen.
Waar je snel geneigd bent om teksten simpelweg in alinea's te zetten, kan het soms mooier zijn voor de bezoeker wanneer er afbeeldingen worden toegevoegd. Dat kan via de afbeelding-component maar de 'Alinea met afbeelding` component kun je op een nog leukere manier opmaken.
Heb je video’s van een bepaald evenement, een bedrijfspresentatie of een interview met een klant of medewerker? Neem deze dan ook op in je jaarverslag! Je voegt de video eenvoudig toe via het YouTube component en het bekijken van de video geeft de lezer een leuke onderbreking.
Maak een afbeelding interactief door er verschillende punten ('markers') op te zetten waar je op kunt klikken voor meer informatie. Denk bijvoorbeeld aan een kaart van je werkgebied waar je een informatiepunt zet op al je locaties. Of een infographic waar je informatiepunten aan toevoegt. Natuurlijk leent dit component zich ook uitstekend voor het plaatsen van een risicomatrix, waarbij je in de informatiepunten direct kunt toelichten welk risico bij dat punt hoort. Je kunt dan ook direct linken naar de bijbehorende informatie verderop in je verslag.
Met onze component 'Matrix-tabel' kun je iconen toepassen. Dit kan het voor bezoekers makkelijker maken om bepaalde waardes uit een tabel te herkennen.
Wanneer je een lange pagina hebt, al dan niet met diverse interne secties, dan kan het voor de bezoeker duidelijker zijn waar hij of zij zich bevindt wanneer je gebruik maakt van de component 'Pagina-scheiding'.
Je klanttevredenheidsscore, het aantal opgeleverde woningen of andere KPI’s kun je natuurlijk gewoon in de lopende tekst opnemen, maar met KPI-blokken maken ze meer indruk. Zet een paar KPI-blokken bij elkaar, voeg iconen toe en je laat op een overzichtelijke, opvallende manier zien hoe je organisatie het afgelopen jaar gepresteerd heeft.
De beste manier om te laten zien wat je hebt bereikt in het afgelopen jaar is door een foto van de voor- en na-situatie te maken. Ben je als woningcorporatie begonnen met de bouw van nieuwe woningen? Maak dan aan het begin en aan het einde van het jaar een foto op de bouwlocatie. Of heeft jullie kantoor een mooie make-over gekregen? Ook dan kun je de afbeeldingvergelijker inzetten om de verschillen te laten zien. In het component ‘afbeeldingvergelijker’ leg je deze afbeeldingen als het ware over elkaar heen, waardoor je op een interactieve manier de oude en nieuwe situatie kunt laten zien. Je bereikt het meeste effect als je de foto’s op precies dezelfde plek en vanuit dezelfde hoek maakt.
Natuurlijk kun je dit component ook inzetten om iets over toekomstige projecten te vertellen. Dan gebruik je een foto van de huidige situatie en een tekening/schets van de geplande aanpassing.
Voor de cover en de hoofdstukpagina’s kun je afbeeldingen toevoegen, maar wist je dat je hier ook een YouTube video in kunt zetten? Deze speelt direct af zodra een bezoeker op de pagina terecht komt. Dit is een geschikte manier om een sfeerimpressie te geven van je organisatie en/of van het betreffende hoofdstuk in je verslag. Gebruik hiervoor het veld 'YouTube-video URL' op de cover of een hoofdstukpagina.